چرا انسانها دیگر شاد نیستند؟

  • ۱۵:۰۵

 آرمیدگی روانی، چرا انسانها دیگر شاد نیستند؟

چرا شادی انسان‌‏ها کمتر از نیم‌‏قرن پیش هست؟ روانشناس بالینی، دکتر الیور‌‏جیمز، در این رابطه می‌‏گوید« رشد فردگرایی در جامعه مدرن امروز و کاهش عواطف می‌‏تواند علت احساس ناخوشایندی ما باشد. افراد احساس راحتی نمی‌‏کنند و مدام به‌‏خود می‌‏گویند که باید بهتر از این باشند. »

همگی ما از نظر هیجانی تحت تاثیر اتفاقات غیر قابل‌‏کنترل اطرافمان هستیم. وقتی که غرق جریان زندگی هستیم، از لحاظ هیجانی بسیار پریشان و در نوسانیم. در حالی‌‏که اگر ثبات هیجانی داشته باشیم، یاد می‌‏گیریم که چطور در این رود، به آرامی و با تلاطم کمتر، شناور شویم. آرمیدگی روانی، راهی است که در جهت ثبات هیجانی به ما کمک می‌‏کند.


راهبرد سریع آرمیدگی روانی

آرمیدگی روانی مثل اردوگاه کوهنوردی یا صخره‌‏نوردی است. می‌‏توانید ماجراجویی و هیجان داشته باشید، اما در عین حال داشتن یک جای امن برای بازگشت مفید خواهد بود، جایی که ثبات و آرامش داشته باشد. پس هنگامی که زندگی مشکلاتی برای شما ایجاد می‌‏کند، می‌‏توانید برای مدتی به جایی بیرون از این دنیای سخت، بروید.


بعضی مواقع استفاده از روش سریع آرمیدگی روانی می‌‏تواند چاره‌‏ساز باشد.


– ابتدا یک کلمه را به عنوان واژه کلید برای آرمیدگی روانی انتخاب کنید؛ به عنوان مثال واژه « امنیت ».


– چشم‌‏ها را ببندید.


– یک نفس عمیق بکشید، مطمئن شوید با دیافراگم تنفس می‌‏کنید. در ذهن خود واژه کلیدی را بگویید.


– همان‌‏طور که نفس‌‏تان را نگه‌‏داشته‌‏اید، شانه‌‏ها را منقبض کرده و تا حد امکان آن‌‏ها را به طرف گوش‌‏هایتان به‌‏صورت قوز کرده در‌‏آورید.


– نفس‌‏تان را به آرامی و از دهان خارج کنید.


– شانه‌‏ها را به پایین رها کرده و تمام تنش‌‏ها و انقباض‌‏ها را از خود دور کنید.


– هنگام بازدم، واژه کلیدیتان را بلند ادا کنید.


– چشم‌‏ها را باز کنید.


روش سریع آرمیدگی روانی را باید به محض آن‌‏که احساس تنش کردید، پیش از شروع استرس واقعی یا نفس نفس زدن اجرا کنید.


تفکر انعطاف پذیر داشته باشیم


اگر ما تفکرات خشک و قالبی داشته باشیم، به خودمان آسیب می‌‏رسانیم. بهتر است این‌‏طور فکر کنیم : « امیدوارم این کار را نکنند، چون من را ناراحت می‌‏کند. » و نگوییم « آن‌‏ها نباید این کار را کنند، چون من را ناراحت می‌‏کند ».


عوامل کلیدی برای دست‌‏یابی به تفکر انعطاف پذیر


لیست زیر شامل ۲۰ عامل کلیدی بالقوه برای رسیدن به نگرش روانی آرمیده است.


۱-زندگی را شخصی نپندارید.


زندگی ترکیبی از خوبی‌‏ها و بدی‌‏هاست. آن‌‏ها آسیب‌‏های تعمدی یا تنبیه‌‏های شدید علیه شما نیستند. همگی در زمان‌‏های مختلف ناکامی‌‏هایی داشته‌‏ایم که باید در قبال آن‌‏ها تلاش کنیم و از آن‌‏ها درسی بگیریم.


۲- هر چیزی تغییر می‌‏کند.


باید پذیرفت که تغییر غیرقابل ‌‏اجتناب است. می‌‏توانیم به عنوان یک مساله هیجان‌‏انگیز به آن واکنش نشان دهیم و ذهن‌‏مان را آرام و پیراسته نگاه داریم.


۳- تلاش برای کامل بودن را متوقف کنید.


خودتان را همان‌‏گونه که هستید بپذیرید. نقاط منفی نیز جزئی از شخصیت شماست. هر انسانی می‌‏تواند به آرامی روی نکات منفی خود کار کند تا از آنها رها شود.


۴- مسئولیت‌‏پذیر باشید.


اگر زندگی، دیگران و یا رویدادها را مقصر بدانید، هیچ کاری برای حل مشکل نکرده‌‏اید و مساله همچنان باقی می‌‏ماند. اما اگر مسئولیت‌‏پذیر باشید، می‌‏توانید گام‌‏های مثبتی برداشته و تغییرات لازم را ایجاد کنید و زندگی‌‏تان به پیش خواهد رفت.


۵- توقعات را کنار بگذارید.


موارد زیادی خارج از کنترل شما هستند. که باید از آن‌‏ها صرف‌‏نظر کنید. اجازه دهید که زندگی به حرکتش ادامه دهد و سعی در اجبار آن به اطاعت نکنید.


۶- به کجا می‌‏خواهید برسید؟


زندگی مقصد نیست، سفر است. برای لذت بردن از این سفر وقت بگذارید. گام‌‏هایتان را آهسته و کشیده برداشته و از تماشای مناظر بین ‌‏راه لذت ببرید.


۷- ساز و کار بدن را چک کنید.


تغییرات بدن‌‏تان را تحت نظر داشته باشید و هر نوع اشکالی را سریعا برطرف کنید.


۸- از عهده ناکامی برآییم.


آرمیدگی روانی به ما کمک می‌‏کند که از عهده ناکامی برآییم و با آن به طور مناسب برخورد کنیم. اگر نگرش آرامی داشته باشیم و بپذیریم که ناکامی اجتناب‌‏ناپذیر است، بهتر می‌‏توانیم سازگار شویم. شما ناکامی ندارید، بلکه موقعیت‌‏های خاصی برای اصلاح توانایی و مهارتهای‌‏تان دارید.


۹- یاد بگیریم بیشتر بخندیم.


خنده، سلامتی‌‏تان را بهبود می‌‏بخشد. منظور یک تبسم محض یا پیش خود خندیدن نیست. بلکه یک خنده شدید که اشک به چشمان‌‏تان آورد.


۱۰- احساسات‌‏تان را ابراز کنید.


اگر احساس رنجش دارید بروز دهید. اگر احساس خوبی دارید، نشان دهید. سعی کنید قاطع باشید و اگر چیزی را نمی‌‏خواهید یا احساس بدی دارید، بیان کنید.


۱۱- بدانید که چه می‌‏خواهید.


به زندگی‌‏تان جهت دهید. واقع‌‏بین باشید و اجازه تغییر نیز به برنامه‌‏های‌‏تان بدهید.


۱۲- روابط خود با اطرافیان را مدیریت کنید.


آگاه باشید که تمام روابط زنده‌‏اند، رشد می‌‏کنند و پژمرده می‌‏شوند. اگر از روابط‌‏تان ناراضی هستید، فعالیتی در جهت تغییر یا اصلاح آن انجام دهید.


۱۳- وقت‌‏تان را به‌‏طور اثربخشی مدیریت کنید.


برای اوقات فراغت، خانواده، عشق، تفریح، کار، مسافرت، مطالعه، خودتان، تنهایی، استراحت و سرگرمی‌‏های دیگر وقت بگذارید.


۱۴- در جستجوی انتخاب باشید.


در هر موقعیتی انتخاب‌‏ها را جستجو کنید. هیچ چیز مطلقی وجود ندارد. همیشه جایگزین‌‏هایی نیز هست. اگر حق انتخاب داشته باشیم، احساس آزادی و کنترل بیشتری داریم.


۱۵- خودتان را رشد دهید.


در تفکرتان انعطاف‌‏پذیر باشید. به امور روزمره و عادت‌‏ها نچسبید. برای کشف کردن، تجارب تازه و موقعیت‌‏های جدید همیشه آماده باشید. مطالب جدید مطالعه کنید، هر چقدر غیر قابل ‌‏پیش‌‏بینی‌‏تر و سماجت کمتری باشیم، از نظر روانی و ذهنی رشد بیشتری خواهیم کرد.


۱۶- استانداردهایی برای خود تنظیم کنید.


استانداردهای اخلاقی‌‏تان را تنظیم کنید تا یک انسان ارزشمند شوید و در پیشرفت و سلامت اخلاقی رشد کنید.


۱۷- به آنچه که هستید، آگاه باشید.


ما همگی نیاز داریم که برای هر چهار جنبه، هیجانات، اندام‌‏های فیزیکی، فرایندهای ذهنی و کیفیت‌‏های معنوی خود، وقت صرف کنیم.


۱۸- خودتان را بشناسید.


محدودیت‌‏های خود را بدانید. برای شکست نیز آماده باشید. هنگامی که خطا می‌‏کنید، خود را ببخشید. هنگامی که خودتان را مهم پنداشتید، به خودتان خیلی بخندید. بهانه آوردن را متوقف کنید.


۱۹- به خودتان بها دهید.


در آینه نگاه کرده و ببینید که در کجای زندگی هستید. چقدر سالم‌‏اید؟ چقدر آرام‌‏اید؟ چقدر تفریحات دارید؟ از چه چیزی می‌‏ترسید؟ آیا خودتان را دوست دارید؟


۲۰- با خودتان مهربان باشید.


صبر نکنید تا دیگران با شما موافقت کنند، خودتان با خودتان موافقت کنید. صبر نکنید تا دیگران شما را دوست بدارند، خودتان، خودتان را دوست داشته باشید. خودتان را به تفریح ببرید، هنگامی که آرام و شاد باشیم، دیگران بیشتر می‌‏خواهند که با ما باشند.

چه انتظاراتی می‌‏توانیم از دیگران داشته باشیم


عامل کلیدی در آرمیدگی روانی این است که چقدر احساس می‌‏کنیم مورد حمایت هستیم، چقدر آماده درخواست و چقدر آماده دریافت حمایت هستیم.


به یاد داشته باشید که جستجوی کمک، بد یا غلط نیست. همگی به کمک نیاز داریم.


ما حق داریم از کسانی که در زندگی‌‏مان مشارکت دارند انتظار داشته باشیم که مسئولیت پذیر باشند.


سه نوع حمایت بسیار ارزشمند در ارتباطات نزدیک شخصی وجود دارد.


– حمایت پرورشی


همسرتان با حمایت بدون قضاوت و ارزیابی و همچنین مشارکت با شما در آن‌‏چه که شما می‌‏خواهید، کمک می‌‏کند.


– حمایت خلاقانه


همسرتان با عشق شما را به چالش می‌‏کشد تا به شما در رسیدن به سطوح بالاتر تلاش و خلاقیت، کمک کند.


– حمایت عملی


همسرتان با شما مشارکت عادلانه‌‏ای دارد و در تمام زمینه‌‏های مشکل و مورد تقاضا حامی و کمک کننده است.


اگر شما در یکی از موارد حمایت نشوید، احساس می‌‏کنید که تحت فشار هستید. در این حالت آزادی روانی و هیجانی شما محدود شده و دچار استرس می‌‏شوید. شما باید در انتظارات‌‏تان واقع‌‏بین باشید.

فاطمه ...
سلام ممنون 🌸🌸🌸
درود بر شما.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مراقبه و تمرکز موثر ترین راه است جهت رسیدن به اهداف زندگی. رسیدن به آرامش درونی و تمرین صفات خوب خداوندی. وقتی شما در هر کاری تمرکز داشته باشید موفق خواهید شد. آری در هرشغل و حرفه ای، کارایی و بهره بالایی خواهید داشت. در دنیای پر استرس و پر اضطراب امروز، آرامش و آسوده بودن خیال، نعمتی است که بسیاری از افراد آرزوی آن را دارند اما برای رسیدن به آرامش تنها آرزو کردن کافی نیست، بلکه لازم است که فرد در این راه تلاش کند و شاید حتی لازم باشد که از تکنیک های روان شناختی برای کاهش نگرانی ها و رفع تنش های روزمره برای رسیدن به آرامش، نشاط و شادی استفاده کند.
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
درباره ریلکس سام وان
لینک های کاربردی
درباره ما

هر چیزی در این دنیا دو بار آفریده می شود یک بار در ذهن و بار دیگر در دنیای ماده آفریده خواهد شد، برای رسیدن به موفقیت باید ابتدا آن را باور کرد و قبل از باور به موفقیت باید خود را باور کرد. انگیزه بخشیدن و ایجاد روحیه عالی خط مشی ریلکس سام وان می باشد، با ما همراه باشید...

تیم توسعه دهنده پرومستر مطالب این بلاگ مطعلق به سایت ریلکس سام وان می باشد